fiscalecarriere.nl

Help, we hebben een tax governance code!?

Nieuws
29-05-2024
Jan Gooijer
De vraag hoe, rondom tax governance, het proces van interpretatie, applicatie, communicatie en evaluatie kan worden vormgegeven, komt aan de orde in deze NTFR Opinie van mr. dr. Jan Gooijer.

Wellicht werkt u bij een organisatie die in het trotse bezit is van een ‘tax governance code’. Uit eigen beweging, dan wel naar aanleiding van grote maatschappelijk druk, zijn er normen geformuleerd die uitdrukking geven aan de manier waarop met (potentiële) belastingverplichtingen wordt omgegaan. Maar het op schrift stellen van de uitgangspunten voor de te maken keuzes op het terrein van belastingen is niet meer dan een start, ervan uitgaande dat het de organisatie menens is. De in de code vastgelegde normen moeten worden geïnterpreteerd en toegepast, en de uitkomsten daarvan zullen aan de belanghebbenden, diegenen met het oog op wie de uitgangspunten zijn vastgelegd, op enigerlei wijze kenbaar moeten worden gemaakt. Vervolgens zullen de uitkomsten moeten worden geëvalueerd, een evaluatie die eventueel leidt tot aanpassing van de in de code opgenomen normen.

De vraag hoe dit proces van interpretatie, applicatie, communicatie en evaluatie kan worden vormgegeven, komt aan de orde in deze Opinie. Het gaat hierbij in feite om een methodologisch vraagstuk: door wie en hoe moet de code ten uitvoer worden gebracht? Wat hierna volgt, is een eerste aanzet tot een mogelijk theoretisch kader waaraan de omgang met tax governance codes kan worden getoetst en dat – dus ook – kan worden gebruikt bij de inbedding van de code in de activiteiten van de betreffende organisatie. Ik neem daarbij als uitgangspunt de door Struiksma voor de civiele rechtsdogmatiek beschreven ‘empirische cyclus’.1 Omdat de toepassing van een ‘soft law instrument’ als een tax governance code procesmatig zeer vergelijkbaar is met rechts- en theorievorming op andere juridische terreinen, kan de cyclus goed worden gebruikt voor het omgaan met de methodologische en praktische uitdagingen die de toepassing van tax governance codes met zich meebrengt. Ik zal eerst de inhoud van deze cyclus beschrijven om vervolgens de cyclus te modificeren om deze geschikt te maken voor toepassing van tax governance codes – en toetsing van die toepassing.

[....]

Lees verder op: NDFR

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Thermotraffic
Marktconform
Medior
Rotterdam
Als Customs & Trade Manager Fulltime | Rotterdam bij ons internationale logistieke bedrijf, leid je het Customs en Trade compliance beleid in Nederland en België. Je bouwt aan ons Competence...
Belastingdienst
4.024 - 7.747
Medior, Senior
Apeldoorn
Als Fiscalist omzetbelasting e-commerce bij de Belastingdienst werk je aan de vernieuwde EU-btw-regels voor internetverkopen. Je behandelt complexe bezwaarschriften, coördineert collega's en draagt bij aan procesverbeteringen en een eerlijke digitale...
Ministerie van Financiën
4.024 - 6.907
Medior, Senior
Den Haag
Als Kwantitatief beleidsmedewerker bij de afdeling Analyse van de directie Algemene Fiscale Politiek ben je verantwoordelijk voor het ramen van budgettaire effecten van fiscale maatregelen. Je werkt aan evaluaties, beleidsvoorbereiding...
VvAA
3.200 - 6.200
Junior, Medior
Utrecht
Als Belastingadviseur Zorgprofessional Utrecht bij VvAA werk je aan jaarstukken en fiscaal advies voor huisartsen en tandartsen. Beheer je eigen klantportefeuille, bied financiële oplossingen en bouw sterke relaties op. Je...